Teoman Müzik

25 Haziran 2013 Salı

'On yedi yaş yaşamda çok önemli' // 10.08.2000

'On yedi yaş yaşamda çok önemli' 

Teoman üçüncü albümünün soundu için özellikle eski gitarlar ve köhne anfi kullanmış
'Beste yapmiyordum fakat şarkı sözleri yazmaya devam ediyordum. Yazıyla, sözcüklerle olan ilişkim, müzikle olandan daha kesintisiz. Yazdıklarımı devamlı bir yere kaydediyorum. Notlar alıyorum, aklıma ne gelirse. Ufacık bir dizeyi, bir iki kelimeden oluşturduğum kendimce metaforları, göndermeleri...'

Adını taşıyan ilk çalışması ve 'O' dan sonra Teoman 'ın , 'Paramparça' , 'Onyedi' , 'Rüzgâr Gülü' , Şebnem Ferah'la düet yaptığı 'İki Yabancı' , 'Gündüz Tarifesi' , 'Zamparanın Ölümü' , 'Sürpriz' adlı şarkıları içeren 'On yedi' isimli üçüncü albümü piyasaya çıktı. 'Onyedi' de, Teoman'ın beste ve sözlerinin yanında, Fikret Şenes 'in sözlerini yazdığı 'Uykusuz Her Gece' , Bora Ayanoğlu 'nun bestesi 'O Yaz' ve Rıza Erekli 'nin 'Yarından Bana Ne' de bulunuyor.
Hâlâ nasıl bu kadar başarılı sayıldığını ve listelerin üst sıralarında dolaştığını anlayamadığını söyleyen Teoman'la yeni çalışması hakkında konuştuk. 


- 'Onyedi'nin hazırlık serüveniyle başlayalım... 
TEOMAN- Bir albümüm biterken, hemen diğerine başlıyorum. Kafamda şekillendiriyorum ve detayları sonradan ekliyorum. 98 yılından beri 'On yedi' nin üzerindeyim. Fikir anlamında ara vermiyorum, belki beste yapmıyorum ama insanın fikirleri bir albümle beraber bitmiyor. Ne zaman bir albüm biterse ondan geriye kalan posa bir diğerini etkiliyor.

- Sürekli beste üretemiyor musunuz? 
TEOMAN- Beste yapmıyordum fakat şarkı sözleri yazmaya devam ediyordum. Yazıyla, sözcüklerle olan ilişkim, müzikle olandan daha kesintisiz. Yazdıklarımı devamlı bir yere kaydediyorum. Notlar alıyorum, aklıma ne gelirse. Ufacık bir dizeyi, bir iki kelimeden oluşturduğum kendimce metaforları, göndermeleri.

- Pekiyi, albümü oluşturma sürecinde neler oluyor? 
TEOMAN- Bir şarkı yazma süreci, bir de albüm yazmanın süreci var. Albüm daha geniş bir şey olduğu için onu bir roman gibi düşünmek gerekiyor. Bahsettiğin dizelerden, güzel melodilerden ve ortaya çıkan bir şarkıdan öte, on tane şarkının insanda bırakmasını istediğin o tortuyu düşünüp öyle tasarlıyorsun bir albümü. Kafanda oluşturmak istediklerinle ilgili daima bir pazarlık söz konusu.

-'Onyedi'nin diğer albümlerinizden ne gibi bir farkı var? Dinleyiciye iletmek istediğiniz yeni neler yer alıyor? 
TEOMAN- Farkı, 'O'dan sonra daha da büyümüş olmam. Daha iyi şarkı yazarıyım, daha tecrübeliyim. Yoksa aynı kişiyim. İletmek istediklerimde de büyük değişiklikler yok aslında, hep aynı çizgide ilerledim.

-Bir programda, albümünüzün adının 'Onyedi' olmasını, o yaş dönemini anlatmak için koyduğunuzu söylediniz. 'Onyedi'nin özelliği nedir? 
TEOMAN- On yedi yaşın, şu an ve on iki yaşında yaşadıklarımdan çok farkı bulunuyor. Ergenliği bitirmek üzeresiniz, bunun tüm sıkıntılarını yaşıyorsunuz. On sekize bir kala, daha legal değilsiniz, yapmak istedikleriniz belli değil, ama siz kendinizi büyük hissediyorsunuz. Normal liseden mezun olunca, üniversiteye 17 yaşında giriyorsunuz. Bir sürü açıdan insan yaşamını çok etkilediğini düşünüyorum. Kafanız çok karışık oluyor, kendinize hem bir güven hem bir güvensizlik duyuyorsunuz. Yeni bir hayata atılmak istiyorsunuz, olgun olduğunuzu zannediyorsunuz ama kimse sizi öyle görmüyor. Henüz çalışmıyorsunuz , cebinizde beş kuruş paranız yok.

-Bu albümde Şebnem Ferah'la düet yapmışsınız... 

TEOMAN- Düet projesi ilk albümümden beri geçerliydi. Türkiye'de çok güzel şarkı söyleyen insanlar bulunuyor ama benim aklımda Özlem Tekin ve Şebnem Ferah vardı. Özellikle Şebnemle bir düet yapmayı çok istiyordum. Düet sayesinde iki kişi arasındaki o çok özel ilişkiyi anlatabiliyorsunuz. Ama bazen gerçek kontekst ortada olmadığı için saçma sapan şeyler yazılır. Konteksti oturtmakta gerçekten zorlandığım anlar oldu.

-Bestelerin çoğu size ait. Sözlerde soyuta, imgelere kaçmaktansa, gerçekleri yansıtmayı mı seçiyorsunuz? 
TEOMAN- İnsanlar dinlediklerinde, 'hakikaten böyle oluyor' desinler istiyorum. Anlaşılabilecek, küçük bir gizem de katmak için kendimle ilgili bilinmeyen ufacık ufacık şeyler katıyorum. Onlarla gerçeklik duygusu daha da güçleniyor. Şarkı sözü insanların duygularını uyardırmak için yapılır zaten. Ben 'Aa, çok hoş, çok orijinal şeyler bulmuş' demelerini istemiyorum. Şarkılarda kendime özel bir şeyler de istiyorum. Mesela iki parça yanyana koyulduğunda, hangisini benim yazdığım anlaşılsın.

- 'Onyedi'nin sounduyla ilgili neler söyleyeceksiniz ? 
TEOMAN- Bu albümün eskiden yazılmış gibi olmasını istedim. O soundu çıkartmak için de özellikle eski gitarlar, anfiler bulduk. Kötü müzik aletleri bunlar. Şarkının ruhunu, atmosferini yansıtılabilmekti amacım. Gerçeğe yakın olabilmesi için ufak hataları bıraktım. Fazla kesip biçmedim şarkıları. 

Röportaj: BARIŞ BEHRAMOĞLU
Kaynak: Cumhuriyet Gazetesi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder